Holandská stálice GOD DETHRONED se po radikálnější přestavbě sestavy hlásí s novým materiálem. Předák Henri Sattler neponechal nic náhodně ani tentokrát a s pomocí zručného bubeníka Ariëna Van Weesenbeeka vdechl život velice silnému albu „The Lair Of The White Worm“ – učiněné lahůdce pro black/death metalové labužníky. Bylo tedy přímo povinností využít nabídky labelu Metal Blade a oslovit krotitele paliček a blan Ariëna za účelem krátkého rozhovoru.
Ave Ariëne! Začneme trochu nudnější otázkou. Hádám, že na ni musíš odpovídat v rámci každého rozhovoru, ale také čeští a slovenští fanoušci se chtějí dozvědět podrobnosti. Takže pojďme na to: sestava GOD DETHRONED prošla nedávno zajímavými změnami, když baskytarista Beef a kytarista Jens odešli z kapely krátce před nahráváním nového alba „The Lair Of The White Worm“. Jaký byl důvod jejich odchodu.
Beef a Jens působili v GOD DETHRONED 8 let a jejich motivace už nebyla 100%tní. Chtěli se více zaměřit na svůj osobní život a také na své projekty.
Co nám řekneš o nových členech? Můžeš je našim čtenářům představit? Podíleli se už nějakým způsobem na skládání, nebo to všechno byla Henriho věc?
Nový baskytarista se jmenuje Henk Zinger a je též členem místní grindové kapely GRINDMINDED. Henri ho zaměstnával ve svém labelu a když byl s GOD DETHRONED na turné, Henk ho zastupoval. Novým kytaristou je Isaac Delahaye, kterého znám ze společných studií na rotterdamské konzervatoři. Věděl jsem, že bude ten pravý a musím říci že spolu s Henkem odvedli skvostnou práci. Před nahráváním neměli moc času na jeho přípravu ani na nácvik starších skladeb. Bylo to o vlásek, ale zvládli to, jsme na ně s Henrim velmi pyšní. Většinu materiálu na „The Lair Of The White Worm“ složil Henri, já jsem zvládl skladbu „The Grey Race“ a na „Arch Enemy Spain“ jsme se podíleli společně. V té době ještě Henk ani Isaac v kapele nebyli, takže se na kompozičním procesu s výjimkou sóla a melodie v „Nihilism“ (Isaacův příspěvek), nijak nepodíleli.
Dle mého názoru je „The Lair Of The White Worm“ mnohem přímočařejší ve srovnání s předešlým albem „Into The Lungs Of Hell“. Jaké jsou zatím ohlasy? Kde ty osobně vidíš největší rozdíly mezi oběma alby?
Reakce jsou zatím úžasné! Sklidili jsme hodně nadšených recenzí a komentářů, což pro nás znamená velkou odměnu a zadostiučinění, samozřejmě. Souhlasím, že nové album je přímočařejší než naše předchozí nahrávka. Do bubnování jsem tentokrát vložil ještě více síly a energie a zaměřil se především na čistotu mých úderů. Celkový zvuk je vůbec hodně syrový a agresivní, ale taktéž i čistý a „otevřený“. Také si myslím, že skladatelská úroveň se spolu s naší instrumentací rovněž zlepšila. Více záseků, více chytlavých melodií, které naší hudbu ještě více nakoply. Jednoduše staromódní skladby se spoustou atmosféry!
Nový materiál byl znovu natočen v Malmö, v Berno studiích. Zvuk je bez debat výborný, ale právě díky němu znějí GOD DETHRONED až příliš švédsky. Co si o tom myslíš?
Ano, máš pravdu, ale byl to náš záměr, máme tenhle neprostupný a těžký zvuk hrozně rádi. Rozhodně jsem se do Berna těšil, mám pocit, že tento zvuk se k našim skladbám výtečně hodí. Nevím, možná příště půjdeme do jiného studia, samozřejmě bude záležet na tom, jak se bude tvářit nový materiál…
Co Henriho texty, máš problém se dokonale ztotožnit s jeho radikální filosofií? Jaký je vůbec Tvůj postoj k náboženství jako celku? Ptám se také z důvodu vlny náboženských nepokojů, které nedávno zasáhly Nizozemsko krátce po zavraždění kontroverzního režiséra Theo Van Gogha. Zdá se, že situace se začíná pomalu vymykat z rukou.
O náboženství se příliš nezajímám. Každý by si měl věřit tomu, čemu chce, netrápit lidi se svými vyhraněnými názory a nechat je být. To je právě problém Holandska i celého zbytku světa: extrémisté ruinují vše, jsou nezdolně přesvědčeni o své víře, a každého, kdo to cítí jinak považují za nehodného života. Hlavně ve větších holandských městech je okolí plné těchto extrémně smýšlejících idiotů. Ano, pokud se situace hodně rychle nezmění, nebude daleko k občanské válce.
Ariëne, jsou GOD DETHRONED spokojeni s promotion a podporou od Metal Blade? Máš představu, kolik se celosvětově prodalo kopií „Into The Lungs Of Hell“?
Ano, jsme velmi spokojeni s jejich podporou! Nemůžu ti říci přesné číslo, ale myslím si, že prodej alba přesáhl hranici 15 000 kusů.
Minulý rok jste jeli Evropu jako člen „Bonded By Metal Tour“ bok po boku s EXODUS, GRAVE a jinými veličinami. Slyšel jsem, že zde byly nějaké problémy a to hlavně finančního rázu. Právě díky tomu byli CALLENISH CIRCLE donuceni opustit sestavu turné. Jaká byla atmosféra mezi účastníky tour po tomto incidentu? Nastaly ještě jiné problémy?
Na začátku bylo turné výborné a já osobně jsem se velmi dobře bavil, hlavně s GRAVE a AGENT STEEL. Problémy nastaly až v Německu, pro které se předpokládala návštěvnost 1 000 lidí na akci. Ale nestalo se tak, průměrný počet diváků se pohyboval okolo 200, což pro tour s devíti účastníky není moc dobré. Ano, Metallysee (agentura) se CALLENISH CIRCLE zbavila, stejně tak, jako kapely PROSPECT, pokud se nepletu. Měli jme toho po krk a turné kvůli špatné situaci také opustili. Příliš mnoho lidí v backstage, špatné prodeje lístků, depresivní atmosféra, nevyplacené honoráře… Ne, i přes dobrý začátek to nebyla dobrá tour. Vztahy mezi kapelami byly ale velmi dobré.
Vzpomeneš si ještě na Českou zastávku „Bonded By Metal“ v Brně, v klubu Babylon?
Ano, pamatuji, bylo tam opravdu plno a skvělá atmosféra. V Londýně a Paříži byly také velmi úspěšné zastávky. Na pódiu bylo vždycky dobře, akorát byl problém v kalkulacích ohledně předpokládaného počtu návštěvníků, takže mnohé kluby nebyly zaplněny tak, jak být měly…
Co GOD DETHRONED a zkoušky? Máte vlastní zkušebnu nebo ji musíte sdílet s jinými kapelami?
Měli jsme svoji vlastní zkušebnu u Jense, ale nyní si musíme najímat zkušebnu, kde působí i jiné kapely.
Jak dlouho hraješ na bicí? Možná si stále pamatuješ okamžik, kdy sis řekl „ano, chci být bubeníkem“. Jaký byl důvod tvého rozhodnutí?
Na bicí hraji již 17 let. Po mém narození se brzy ukázalo, že mám bubnování v krvi – můj otec je také bubeník, takže tolik vysvětlení. Pamatuji si ale, kdy jsem se rozhodl stát se profesionálním muzikantem, bylo ve věku okolo mých 16-17 let.
Stahování hudby z Internetu v posledních letech překročilo únosnou míru… Co si myslíš o tomto problému?
Nemám to rád, samozřejmě to škodí umělcům, kteří věnují hudbě svůj čas, své emoce a spoustu tvrdé práce. Je to to samé, jako ukrást obraz z muzea, nebo nějaké věci z obchodu. Jistě, někdo může říci „hej, já pomáhám skupinám šířit po internetu jejich hudbu“, ale od toho tady snad máme různé legální distributory, ne?
OK, to byla poslední otázka, chceš ještě něco dodat?
Pro všechny fanatické příznivce: věřím, že se vám „The Lair Of The White Worm“ bude líbit, snad se všichni co nejdříve uvidíme! Cheers!